Childline & Helpline

November 6, 2017
Ruchika-project

Op vraag van de Provinciale overheid van Orissa heeft Ruchika een provinciaal telefonisch hulpcentrum uitgebouwd, dat 24 op 24 uur bereikbaar is op een gratis nummer. Childline is de crisistelefoon voor kinderen in nood, Helpline is de crisistelefoon voor vrouwen in nood.  

Beide crisistelefoondiensten organiseren uiterst snel medische hulp, onderdak, schuiladres, voeding, en support indien nodig. Zodra de eerste acute nood is verholpen, worden de slachtoffers ondergebracht in een gezin. Afhankelijk van de problematiek voorziet Ruchika in raadgeving door gespecialiseerde diensten en de noodzakelijke wettelijke assistentie. Ruchika kan beroep doen op de expertise van verschillende instellingen, van Rood Kruis, weeshuizen, ziekenhuizen, tot advocaten, medici, politiediensten.

In 2013 werden er 1563 kinderen geholpen na oproepen via Childline, 884 van hen kregen begeleiding, 168 werden tijdelijk opgevangen, 84 kregen hulp voor medische en psychische problemen en 189 kinderen werden gered uit een gevaarlijke situatie, 54 verdwenen kinderen werden teruggevonden. Een document van Ruchika over de Beggar Children Survey vind je via deze link. Helpline registreerde in 2013 229 oproepen, waarvan 150 vrouwen naar een schuiladres werden gebracht. Andere vrouwen kregen begeleiding, medische en juridische hulp.

Sinds 2004 is er samenwerking met de provinciale overheid, en werd de dienst ingehuldigd door de toenmalige Minister President van Orissa. Op 1 augustus 2012 werd een tweede fase opgestart, met uitgebreide steun van de overheid, het Rode kruis van India, Politiediensten, Provinciale Gezondheidsdiensten en vele Indische NGO’s. Helpline en Childline zijn een belangrijk onderdeel in de Community Based Programs van Ruchika.

Via deze link kan je het officiële document van de inhuldiging van de tweede fase van helpline vinden.

 

Ander berichten van dit project